Un proiect relevant prin prisma particularitatilor tehnice dar si a constrangerilor generate de pozitionarea locatiei intr-o zona urbana centrala este “Construirea parcarii subterane pe strada Sf. Lazăr nr.56-56A” din Iasi.
Prezentul proiect a constat in execuția unei incinte de pereți mulați cu grosimea de 80 de cm si adancimea de maxim 25 m din beton armat monolit susținuți cu patru orizonturi de șpraițuri, pe un teren dreptunghiular cu laturile de 21,7 m x 30,80 m avand o suprafata de 668,36 m2. În cadrul incintei s-a executat o excavație generală până la cota -15,50 m la cota terenului natural.
Pentru a defini o parte din constrangerile ce au influentat proiectarea dar si executia lucrarilor este de mentionat faptul ca in proximitatea constructiei se identifica cateva construcții si anume:
- pe latura de N un restaurant chinezesc , o construcție cu un regim de înălțime parter cu o structură de rezistență realizată din lemn;
- pe latura de V se afla strada Palas la o distanță de circa 7,50m față de limita exterioară a pereților mulați și clădirea C1 la o distanță de circa 20,00m;
- pe latura de S se afla strada Palas la o distanță de circa 10,80m și pereții mulați aferenți parcării subterane de sub magazinul Auchan situați la o distanță de circa 16,50m, față de limita exterioară a pereților mulați;
- pe latura de E se afla strada Sf. Lazăr situată cu partea carosabilă la o distanță de circa 6,50m și cu trotuarul al o distanță de circa 1,45m, față de limita exterioară a pereților mulați.
Principala caracteristică pentru proiectarea și execuția excavațiilor adânci în zone urbane este cerința de evaluare și limitare a deplasărilor terenului, impusă de prezența în imediata vecinătate a unor clădiri și utilități.
În cadrul execuției, s-a avut în vedere să se verifice zilnic starea tehnică a pereților mulați și a sistemului de șpraițuri.
Pe tot timpul executiei a fost necesara o coordonare stricta atat din punct de vedere tehnic cat si din punct de vedere al coordonarii fluxului logistic cu traficul aglomerat specific zonei centrale.
Particularitatile transporturilor de materiale au fost definite atat de diversitatea mijloacelor de transport utilizate ( automalaxoare pentru beton, camioane pentru transportul carcaselor de armatura si sistemului de sprijinire metalica, camioane pentru evacuarea detritusului si pamantului excavat) cat si operarea unor macarale de mare tonaj pentru punerea in opera a sistemului de spraituri si evacuarea pamantului din excavatie.